آیا تنوّع طلبی جنسی، برای مرد یک نیاز فطری است یا یک بیماری روانی؟
يكشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۵، ۰۶:۱۲ ق.ظ
آیا تنوّع طلبی جنسی، برای مرد یک نیاز فطری است یا یک بیماری روانی؟
پرسش
آیا تنوّع طلبی جنسی، برای مرد یک نیاز فطری است یا یک بیماری روانی؟
پاسخ اجمالی
اگرچه تنوّع طلبی جنسی، از نیازهای فطری مردان است، و واقعیّت وجودی آنها چنین چیزی را اقتضا میکند، اما اگر کسی در همین مسئله بخواهد از حد اعتدال خارج گشته و این حس تنوّعطلبی خود را با انجام گناه بروز دهد، و یا بدون در نظر گرفتن شرایط چند همسری، به صورت افراطی به دنبال مسئله چند همسری باشد، از خط قرمز فطرت تعدّی کرده و این نیاز فطری تبدیل به یک بیماری روانی شده و مورد رضایت خداوند نیز نخواهد بود.[1] همچنین یکی از مسائلی که خداوند برای مردان با شرایط خاصی تشریع کرده مسئله چند همسری است که خداوند به جهت مصالحی برای برخی افراد که شرایط آن را دارا هستند، جایز دانسته است، با این حال؛ در قرآن کریم گوشزد کرده است که اگر کسی توانایی رعایت عدالت را ندارد به یک همسر قناعت نماید.[2]
در روایات نیز کسی که حدّ اعتدال در مسائل جنسی را رعایت نمیکند و به دنبال طلاقها و ازدواجهای مجدد است، مذمّت و نکوهش شده است، که به ذکر چند نمونه بسنده میشود:
الف. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «از سه چیز پس از مرگم بر امّت خود ترسانم: 1. گمراهى پس از هدایت یافتگى و شناخت حقّ از باطل؛ 2. فتنههاى گمراهکننده؛ 3. شکمبارگى و زیادهروى در لذّات جنسى».[3]
ب. امام باقر(ع) فرمود: رسول خدا(ص) بر شخصى گذشت و فرمود: «با زنت چه کار کردى »؟ عرض کرد: اى رسول خدا! طلاقش دادم. فرمود: «بیآنکه مرتکب بدی شود». (این مسئله چند بار تکرار شد) پیامبر(ص) به آن مرد فرمود: «خداوند متعال؛ هر مرد و زن بسیار ازدواجکننده و زود طلاق دهندهاى را دشمن میدارد، یا نفرین میکند».[4]
ج. امام صادق(ع) فرمود: «هیچ عملى که خداوند آن را حلال شمرده است، نزد او مبغوضتر از طلاق نیست. خداوند مردى را که بسیار طلاق میدهد و طعم ازدواجهاى فراوان را میچشد دشمن میدارد».[5]
در روایات نیز کسی که حدّ اعتدال در مسائل جنسی را رعایت نمیکند و به دنبال طلاقها و ازدواجهای مجدد است، مذمّت و نکوهش شده است، که به ذکر چند نمونه بسنده میشود:
الف. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «از سه چیز پس از مرگم بر امّت خود ترسانم: 1. گمراهى پس از هدایت یافتگى و شناخت حقّ از باطل؛ 2. فتنههاى گمراهکننده؛ 3. شکمبارگى و زیادهروى در لذّات جنسى».[3]
ب. امام باقر(ع) فرمود: رسول خدا(ص) بر شخصى گذشت و فرمود: «با زنت چه کار کردى »؟ عرض کرد: اى رسول خدا! طلاقش دادم. فرمود: «بیآنکه مرتکب بدی شود». (این مسئله چند بار تکرار شد) پیامبر(ص) به آن مرد فرمود: «خداوند متعال؛ هر مرد و زن بسیار ازدواجکننده و زود طلاق دهندهاى را دشمن میدارد، یا نفرین میکند».[4]
ج. امام صادق(ع) فرمود: «هیچ عملى که خداوند آن را حلال شمرده است، نزد او مبغوضتر از طلاق نیست. خداوند مردى را که بسیار طلاق میدهد و طعم ازدواجهاى فراوان را میچشد دشمن میدارد».[5]
[1]. برای اطلاع بیشتر از فلسفه تعدد زوجات در اسلام رجوع کنید به مجموعه آثار شهید مطهری، ج 19، ص 23؛ نظام حقوق زن در اسلام، بخش یازدهم، ص 297 - 357. همچنین ر.ک: طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 4، ص 184، دفتر انتشارات اسلامى، قم، 1417ق.
[2]. نساء، 3.
[3]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، محقق و مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 2، ص 29، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق.
[4]. کلینى، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 6، ص 54، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1407ق.
[5]. همان، ص 55.
تشکر