تنها نمان

پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله :هر کس دوست دارد خداوند را پاک و پاکیزه دیدار کند، باید ازدواج نماید. وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۸، ح ۲۴۹۱۲

تنها نمان

پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله :هر کس دوست دارد خداوند را پاک و پاکیزه دیدار کند، باید ازدواج نماید. وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۸، ح ۲۴۹۱۲

تنها نمان

پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : مَنْ اَحَبَّ اَنْ یَلْقَى اللّه‏َ طاهِرا مُطَهَّرا فَلْیَلقَهُ بِزَوجَةٍ ؛
خانواده گلخانه ای، پر از محبت و احساس، سازندگی، و آینده نگری است. کانون خانواده، محیطی پر از شور و شادی و پیوندی به گذشته و پلی به آینده است و هیچ اجتماعی به اجتماع خانواده نمی رسد. خانواده اجتماع مقدسی است.
با وجود چتر زیبایی چون خانواده (والدین، همسر ، فرزندان ، بردار و خواهر) تنها ماندن چرا.

بسم الله الرحمن الرحیم

                                                                  

جلسه اول:خانواده و جمعیت                                                                         

مقدمه:

نظر اسلام در خصوص جمعیت مسلمین افزایش کمی و کیفی آن است که در آیات قرآن و روایات به آن اشاره شده است؛ اما سبک زندگی غربی با افزایش جمعیت منافات دارد؛ یعنی زندگی غربی به گونه ای است که خود به خود باعث کاهش جمعیت می شود. امروزه کشورهای غربی با وجودی که جامعه را تشویق و ترغیب به فرزند آوری می کنند اما به دلیل از بین رفتن نهاد مقدس خانواده در غرب با چالش جدی جمعیت روبرو هستند و مجبور به وارد کردن نیروی کار از کشورهای دیگر هستند.

سیاست کنترل جمعیت:

سیاست غلط کنترل جمعیت در ایران اسلامی با عناوین به ظاهر زیبایی مانند تنظیم خانواده، بهداشت مادر و کودک، حقوق زن، حقوق کودک، توسعه، مهار جمعیت و ... از سال 1367 آغاز شد و نسخه ی غربی کاهش جمعیت به صورت عملی اجرا شد و باعث چالش جدی جمعیتی در ایران شد و دلسوزان نظام را به فکر واداشت. اجرای غلط سیاست کنترل جمعیت در ایران از طرفی باعث کاهش شدید جمعیت شد و از طرف دیگر باعث به هم خوردن توازن جمعیتی به نفع اقلیت های مذهبی به ویژه اهل سنت و وهابیت شد و شعار فرزند کمتر، رفاه بیشتر در عمل تبدیل به فرزند کمتر (شیعه کمتر) ، وهابی بیشتر شد.

علل و عوامل کاهش جمعیت شیعه در ایران:

1- تبلیغ و ترویج سیاست غلط کنترل جمعیت به صورت افراطی با تمامی ابزار تبلیغی، رسانه ای، تنبیهی، آموزشی و تعلیمی و ...

2- ترویج زندگی غربی و فرهنگ سازی آن و دور شدن از سبک زندگی سنتی و اسلامی که در عمل منجر به کاهش شدید جمعیت شد. سبک زندگی غربی و الگو قرار دادن آن عوارض بسیار خطرناکی را به دنبال داشت که برخی از آن عبارتند از:

الف) روانه نمودن بی هدف و بی برنامه میلیون ها دختر به سمت دانشگاه ها که باعث افزایش ناگهانی سن ازدواج شد.

ب) آواره نمودن دختران مجرد دانشجو به شهرها و بلاد دور دست که باعث افزایش شدید فساد در اقصی نقاط کشور شد.

ج) برداشته شدن حریم بین محرم و نامحرم و اختلاط وحشتناک دختر و پسر در محیط دانشگاه ها و خارج از دانشگاه ها و در سطح جامعه که باعث تنوع طلبی مردان و از هم گسستن نهاد خانواده و در نتیجه افزایش چشمگیر طلاق در جامعه شد.

د) به کار گیری بی ضابطه و بی برنامه میلیون ها زن و دختر در بازار کار به عنوان نیروی کار ارزان و مطیع، باعث بیکاری و افزایش نرخ بیکاری در سطح جامعه شد که منجر به ابتذال جوانان، اعتیاد آنان و ... شد و منجر به افزایش سن ازدواج شد. آمار 6 میلیون زن مطلقه و 2 و نیم میلیون دختر فارغ التحصیل مجرد با سنّ 28 سال به بالا نتیجه عمل نمودن به سبک زندگی غربی و دور شدن از تعالیم حیات بخش اسلام بود که به فرمایش مقام معظم رهبری مد ظله العالی تهاجم فرهنگیرا تبدیل به شبیخون فرهنگی و شبیخون فرهنگی را تبدیل به قتل عام فرهنگی نمود و نتیجه علل و عوامل فوق، کاهش شدید و نگران کنننده جمعیت بود.

چه می خواستیم چه شد؟!:

طبق برنامه اول توسعه کشور بنابراین بود که خانواده ها ی ایرانی در سال 1390 از 6 فرزند به 4 فرزند تقلیل پیدا کنند که این رقم در سال 1391 به رقم باور نکردنی و نگران کننده 1 تا 2 فرزند در هر خانواده رسید (به نقل از نشریه پرتو سخن شماره 662 ص 6 چهارشنبه 4/11/91)

سخن پیشوایان دین علیهم السلام:

قَالَ رسول الله صلی الله علیه وآله:‏ تَنَاکَحُوا تَنَاسَلُوا تَکْثُرُوا فَإِنِّی أُبَاهِی بِکُمُ الْأُمَمَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَوْ بِالسِّقْطِ (جامع الأخبار ص 101 و نهج الفصاحه) ازدواج کنید، تولید مثل کنید و در افزایش فرزند بکوشید که من در قیامت نسبت به افزایش جمعیت شما مسلمانها بر امت های دیگر مباهات و افتخار می کنم حتی به بچه های سقط شده.

استفتاء از مراجع عظام تقلید:

1- همان گونه که مستحضر هستید سیاست کنترل جمعیت در بیست سال گذشته باعث کاهش شدید جمعیت شیعه شده ضمن آن که توازن جمعیت را به نفع اقلیت های مذهبی تغییر داده است با توجه به موارد فوق کنترل جمعیت شیعه در حال حاضر از نظر شرع مقدس اسلام چه حکمی دارد؟

2- با توجه به افزایش گسترده ی جوانان فارغ التحصیل و عدم تمایل جمع کثیری از آنان به ازدواج و گسترش طلاق بی رویه در جامعه و گرایش نگران کننده خانواده ها به نظریه تک فرزندی و کنترل جمعیت توصیه های خود را در این خصوص بیان نمایید.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دامت برکاته:

1- از دستورات شرع مقدس اسلام استفاده می شود که نسبت به تکثیر جمعیت و ازدیاد نسل ترغیب و تشویق زیاد شده است و کوتاهی در این امر مهم موجب خسارت های فراوانی برای جامعه اسلامی است و اینجانب از اول با تفکر باطل «فرزند کمتر زندگی بهتر» مخالف بوده ام لازم است که اقدامات لازم در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی و تربیت صحیح و ازدیاد نسل به عمل آید

2- مسأله ازدواج سنت رسول خدا صلی الله علیه و آله است و طلاق مبغوض ترین حلالها نزد خداوند است و البته وظیفه مراکز فرهنگی و عملی کشور این است که با فرهنگ سازی صحیح جوانان را به ازدواج سالم و بدون تشریفات ترغیب و تشویق نمایند و فوائد آن را بیان نمایند (20 جمادی الاولی 1434)

حضرت آیت الله سبحانی دامت برکاته:

1- اینجانب از روز نخست با سیاست کنترل جمعیت مخالف بودم و آن را بر خلاف آموزه های دین می دانستم قرآن مجید فزونی اولاد را یکی از نعمتهای خدا می داند و می فرماید: و نمدکم باموال و بنین (نوح/12) و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می فرماید من روز رستاخیز به واسطه ی فزونی اولاد شما افتخار می کنم.

حضرت آیت الله علوی گرگانی دامت برکاته:

1- ما همان موقع که از کنترلجمعیت تبلیغ می شد با آن موافق نبودیم و لذا به همه مؤمنین توصیه می گردد که نسبت به ازدیاد جمعیت همت کنند و امت پیامبر و پیروان اهل بیت علیهم السلام را افزایش دهند که موجب مباهات پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام خواهد بود.

2- به نظر می رسد که این نظریه کنترل جمعیت و تک فرزندی یکی از القائات استکباری است و لذا مؤمنین و مؤمنات باید توجه داشته باشند که رسول مکرم اسلام صلی اللهعلیه و آله فرمودند: که هر چه امتم زیادتر باشند موجب مباهات من خواهد بود.

جلسه دوم:عوامل کاهش جمعیت:

تحصیل به سبک غربی و زندگی به سبک غربی باعث کاهش چشمگیر جمعیت شده و می شود. تحصیل بانوان به جهت کسب مدرک در رشته های غیر متعارف و غیر متناسب با شأن و جایگاه بانوان و ارائه تحصیلات تا سطوح عالیه بدون هدف دقیق و برنامه ریزی مناسب، باعث افزایش سن ازدواج و کاهش باروری شده است.

اولویت اول از نظر اسلام:

از نظر اسلام اولویت اول با ازدواج بانوان است نه تحصیل. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمودند: از سعادت زن آن است که جشن تکلیف (عادت زنانگی) خود را هم زمان با جشن ازدواج در خانه شوهر برگزار نماید.

تحصیل واجب:

اگر در روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: طلب العلم فریضة علی کل مسلم و مسلمه؛ در ادامه روایت هم فرمودند چه علمی بر زن و مرد واجب است: ای علم التقوی و الیقین؛ یعنی علم تقوی و یقین (بحار الانوار ج 2 ص 32) هم بر مرد واجب است و هم بر زن نه هر علمی. متأسفانه امروزه بر سر در دانشگاه ها قسمت اول حدیث را می نویسند و قسمت دوم را حذف می کنند. و اگر امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: اطلبوا العلم و لو بالصین؛ علم را فراگیرید حتی اگر مستلزم سفر به کشور چین باشد در ادامه هم فرمودند برای چه علمی این همه مسافت را طی کنید: و هو علم معرفة النفس و فیه معرفة الرب (بحار الانوار ج 2 ص 32)

نظر مراجع تقلید:

آیا تحصیل علم واجب عینی است یا واجب کفایی یا مستحب؟

حضرت آیت الله مکارم شیرازی: نسبت به معارف و احکام مورد ابتلای دینی واجب عینی و نسبت به سایر احکام و همچنین علومی که بقای نظام جامعه اسلامی نیاز به آن دارد واجب کفایی است و در غیر این موارد اگر علوم مفیدی است مستحب است (استفتائات جدید ج 1 ص 527) البته در خصوص برخی علوم مضر و غیر شرعی نیز تحصیلات حرام است مانند آموزش موسیقی مطرب و لهوی و رقص و شعبده بازی و ...

تحصیلات امروزی:

امروزه تحصیل و کسب مدرک در اولویت اول زندگی بانوان قرار گرفته است فرقی هم نمی کند که تحصیل به درد دین و دنیای آنها بخورد یا خیر تنها هدف، چشم و هم چشمی و کسب مدرک است. رشته هایی مانند راه و ساختمان، معماری، مهندسی، حفر چاه نفت، جنگل بانی، تعمیر کشتی و ... که همگی با روحیه زنان و توان جسمی آنها منافات دارد.گذشته از آن و بدتر از این در صد قابل توجهی از 50 تا 100 درصد کلاسهای دانشگاه ها را بانوان تشکیل می دهند.

بنابراین اولویت اول باید ازدواج باشد نه چنین تحصیلاتی اما امروزه بسیاری از خواستگاران با جواب سربالای والدین دختر به ویژه پدران آنها مواجه می شوند که می گویند دخترمان قصد درس خواندن دارد نه ازدواج. پس از فارغ التحصیلی هم سن بالا می رود و خواستگار نمی آید.

تحصیل به صورت مختلط:

یکی از اشکالات بزرگ تحصیلات در دانشگاه ها اختلاط شدید دختر و پسر دانشجو می باشد. جای تعجب و تأسف است که در مدارس ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان تفکیک جنسیتی صورت می گیرد اما در دانشگاه ها که اوج بیداری غریزه جنسی است اختلاط به آسانی صورت می گیرد که همه آن حرام و معصیت کبیره است.

احکام اسلام بسیار آسان و سهل است اما در خصوص رعایت حریم محرم و نامحرم بسیار سخت گیر و حساس است چرا که شکسته شدن این حریم اثرات بسیار نامطلوب و شومی را در سعادت انسان، خانواده، و جامعه بر جای می گذارد که از آثار شوم آن ابتذال فرهنگی، بی بند و باری جنسی، افزایش آمار طلاق در خانواده ها و در نتیجه کاهش شدید جمعیت می باشد.

سؤال از حضرت امام خمینی رحمة الله علیه: زنی که می خواهد درس بخواند اما مستلزم حضور در کلاسی است که با نامحرم روبرو می شود و استاد او هم مرد می باشد آیا چنین تحصیلی جایز است؟ حضرت امام خمینی رحمة الله علیه می فرماید: ادامه تحصیل در رشته های حلال اشکال ندارد و لکن پوشش لازم از اجانب و خودداری از اختلاط با آنها لازم است و اگر ادامه تحصیل مستلزم اختلاط با اجانب باشد و مفاسد دینی و اخلاقی در بر داشته باشد تحصیل را ترک کند (احکام بانوان، وحیدی ص 148)

استاد بد حجاب:

سؤال 1: استاد، بد حجاب است و حجاب شرعی را رعایت نمی کند تکلیف ما چیست؟

آیات عظام امام، خامنه ای، صافی، فاضل، بهجت، نوری: نگاه به او هر چند بدون قصد لذت اشکال دارد و جایز نیست.

سؤال 2: تکلیف استادی که به عده ای از دختران درس می‌دهد ولی نمی‌تواند خود را از نگاه هوس آلود کنترل کند چیست؟

همه مراجع: باید تدریس برای آنان را رها کند.

با کمال تأسف علاوه بر اختلاط و بیش از حد دانشجویان دختر و پسر، اختلاط بین اساتید و اختلاط بین استاد و دانشجو نیز صورتمی گیرد یعنی استاد مرد برای دختران تدریس می‌کند و استاد زن برای پسران که در بسیاری از مواقع موجبات حرام و یا مقدمه حرام صورت می‌گیرد بنابراین دانشجویانی که در محیط دانشگاه احساس امنیت نمی‌کنند و یا از دین و ایمان خود در هراسند و خوف فتنه و افتادن در فساد را دارند باید تحصیل یا تدریس را رها کنند و تا زمانی که تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها صورت نگرفته باز نگردند. همچنین لازم است که مسئولین امر و مدیران آموزش عالی نسبت به تفکیک جنسیتی اقدامات اساسی و جدی و لازم را انجام دهند و در این کار تعلل نورزند که مسئولیت این همه گناه و معصیت دامن گیر آن‌ها هم خواهد بود.

جلسه سوم:سیاست غرب در کاهش جمعیت مسلمین:

افزایش جمعیت مسلمانان در جهان باعث نگرانی شدید غرب و سیاستمداران غربی شد.جهان غرب از سه قرن پیش با توصیه های مستر همفر جاسوس انگلیسی به فکر کاهش جمعیت مسلمین افتاد. مستر همفر حدود سیصد سال پیش به کشورهای اسلامی مسافرت و در آن مقیم شد. نتیجه تحقیقات وی و توصیه های او به غرب چنین بود ... بند بیستم: کاهش جمعیت مسلمین لازم است و باید چنین القاء کنیم که یک مرد مسلمان نباید بیش از یک همسر بگیرد، باید در راه ازدواج محدودیت‌هایی پدید آورد، عرب نباید با فارس ازدواج کند، ترک نیز نباید با عرب ازدواج کند (دست‌های ناپیدا خاطرات مستر همفر)

امروزه غرب از ضرورت کاهش جمعیت مسلمین با صراحت هرچه تمام‌تر در رسانه های خود سخن می‌گوید؛ عباراتی نظیر انفجار جمعیت مسلمین، ضرورت مهار جمعیت مسلمین، اسلام اروپار را فتح خواهد کرد و ...

روش‌های جدید غرب:

جهان غرب گاهی به صورت مستقیم و روش‌های مستقیم سیاست‌های خود را اعمال می‌کند مانند: جنگ‌های مستقیم، درگیر کردن کشورهای مسلمان با یکدیگر، انفجار، ترور، عملیات انتحاری و ... که همگی باعث کاهش تدریجی جمعیت مسلمین می‌شود و گاهی به صورت غیر مستقیم سیاست‌های خود را عملی می‌کند. به کار بردن واژه‌هایی از قبیل تنظیم خانواده، کنترل جمعیت، مهار جمعیت به جای واژه کاهش جمعیت یا عبارات به ظاهر زیبایی مانند دفاع از حقوق زن، دفاع از حقوق کودک، بهداشت مادر و کودک، ازدواج زود رس باعث رکود زنان می‌شود و از این قبیل.

یکی دیگر از واژه های خطرناک که کراراً تکرار شده و می‌شود و برخی جاهلان روزگار و یا عوامل داخلی آنان این واژه‌ها را تکرار می‌کنند عبارتند از: زن باید در صحنه کار و اجتماع فعالیت داشته باشد، کشوری که می‌خواهد به توسعه برسد نمی‌تواند با نیمی از جمعیت خود راه توسعه را طی کند و ...

اشتغال بی مورد بانوان:

نتیجه عمل به سیاست‌های غربی و پذیرفتن فرهنگ غربی، سرازیر شدن میلیون‌ها زن و دختر به بازار کار بود که نتیجه آن تزلزل شدید در نهاد مقدس خانواده به ویژه تربیت فرزند و از آثار شوم آن کاهش شدید و نگران کننده جمعیت بود آن هم اشتغال بی مورد در شغل‌های غیر متناسب با شأن بانوان و اشتغال بدون ضرورت صرف به جهت سرگرمی و داشتن وجهه اجتماعی و ... اسلام با اشتغال بانوان مخالف نیست اما اشتغال در محیط امن به دور از نامحرمان، اشتغال در شغل‌های متناسب با روحیه زن مانند بافندگی که در روایات به آن توصیه شده و اشتغال در حد ضرورت نه به هر بهانه و اشتغال در رشته های تخصصی زنان مانند پزشک زنان و

نتیجه اشتغال بی مورد:

اشتغال تنها به هدف کسب درآمد یا سرگرمی یا بیرون شدن از خانه و ورود بی مورد به اجتماع باعث برداشته شدن حریم محرم و نامحرم، هرزگی و لاابالی گری در جامعه، سوء استفاده از زنان به عنوان نیروی کار ارزان و در اختیار و گوش به فرمان توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی و سوء استفاده های اخلاقی و جنسی اراذل و اوباش در قالب بوتیک‌ها و خرازی‌ها و لباس فروشی و

ضمن آنکه اشتغال بی مورد یک زن باعث بیکاری یک جوان که باید تشکیل خانواده دهد و برای آنان نفقه بیاورد خواهد شد و یکی از ثمرات بیکاری جوانان هرزگی، اعتیاد، ولگردی و ... می‌باشد

قال رسول الله صلی الله علیه و اله: کلّ نفس من بنى آدم سیّدفالرّجل سیّداهله والمرأةسیّدةبیتها (نهج الفصاحه ص 402) هر انسانی فرمانروا و مدیر است مرد فرمانروایی و مدیریت خانواده‌اش را بر عهده دارد و زن فرمانروا و مدیر داخلی خانه خود است.

اشتغال بی مورد بانوان در رشته های غیر تخصصی مانند راه و ساختمان باعث اشتغال مردان در رشته زنان و زایمان خواهد شد.

نظر اسلام:

از نظر اسلام زن محور خانه و خانواده می‌باشد که سه شغل مهم و تأثیرگذار همسر داری مدیریت خانه و تربیت فرزند از مسئولیت‌های خطیر و وظایف مهم او می‌باشد که با اشتغال در بیرون منزل هر سه مسئولیت مهم زن متزلزل خواهد شد.

استفتاء از مراجع:

خانمی تحصیلات عالیه و تخصصی در امور مختلف دارد اما همسر او مخالف اشتغال است آیا منع شوهر در این موارد جایز است و در صورت جواز تکلیف هزینه‌هایی که از بیت‌المال صرف تخصص این خانم شده چه می‌شود؟

آیت الله فاضل لنکرانی : چون اشتغال بانوان مستلزم خروج از منزل می‌باشد مرد می‌تواند مانع شود و در این صورت زن مدیون نیست و تعهدی هم نسبت به اشتغال ندارد (استفتائات از محضر حضرت آیت الله فاضل لنکرانی ج 1 ص 262)

نکته: البته اگر هنگام عقد اشتغال خانم در ضمن عقد شرط شده مرد لازم است به این شرط عمل کند

نقش صدا و سیما:

با کمال تأسف صدا و سیما نقش مخربی در خصوص تحصیلات بی مورد و بی هدف بانوان و اشتغال بی مورد آنان دارد و هر از چند گاهی با مصاحبه با خانم‌هایی که در شغل رانندگی کامیون یا اتوبوس مشغول هستند یا زن چتر باز،، زن آتش نشان و زن‌های جومونگ و کاراته کار و رزمی کار و معرفی آنان به عنوان الگو جامعه را به سمت الگوهای غربی می‌برد تا معرفی سبک زندگی اسلامی.

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله به دیدن امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و فاطمه زهرا سلام الله علیها رفتند و کارهای آنان را این گونه تقسیم کردند: کارهای داخل خانه با فاطمه سلام الله علیها و بیرون منزل با علی علیه‌السلام. آنگاه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرمودند فقط خدا می‌داند که از این تقسیم بندی چقدر خوشحال شدم که رسول خدا صلی الله علیه و آل مرا از کارهای مردان در بیرون منزل معاف داشتند.

بیانات مقام معظم رهبری مد ظله العالی:

مردواره کردن زن، گفتمان غرب است و به هیچ وجه نباید در مقابل گفتمان غرب در خصوص زن منفعل شد بلکه باید گفتمان اسلام در مورد زن را به صورت تهاجمی و طلب کارانه مطرح کرد. این که به حضور بالای زن در مشاغل اجرایی افتخار شود دیدگاهی غلط و در حقیقت انفعال در برابر گفتمان غربی است (سخنرانی برای بانوان آستانه ماه رجب 1434)

مادران شهدا:

با نگاهی به زندگی مادران بزرگوار شهدای عزیز در می‌یابیم که هیچ یک از آنان راننده کامیون و چتر باز و ... نبودند و ارزش زن را با تربیت این عزیزان به نمایش گذاشتند و ثابت کردند که «از دامن زن مرد به معراج رود»«بر دامن مادر شهیدان صلوات»

اشتغال بانوان در قرآن:

خداوند متعال در قرآن پیرامون دختران شعیب و برخورد حضرت موسی علیه‌السلام با آنان چنین می‌فرماید: وَ لَمَّا وَرَدَ ماءَ مَدْیَنَ وَجَدَ عَلَیْهِ أُمَّةً مِنَ النَّاسِ یَسْقُونَ وَ وَجَدَ مِنْ دُونِهِمُ امْرَأَتَیْنِ تَذُودانِ قالَ ما خَطْبُکُما قالَتا لا نَسْقِی حَتَّى یُصْدِرَ الرِّعاءُ وَ أَبُونا شَیْخٌ کَبِیرٌ (23) فَسَقى‏لَهُما ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقالَ رَبِّإ ِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ (24)

فَجاءَتْهُإِحْداهُماتَمْشِیعَلَىاسْتِحْیاءٍقالَتْإِنَّأَبِییَدْعُوکَلِیَجْزِیَکَأَجْرَماسَقَیْتَلَنافَلَمَّاجاءَهُوَقَصَّعَلَیْهِالْقَصَصَقالَلاتَخَفْنَجَوْتَمِنَالْقَوْمِالظَّالِمِینَ (25)قالَتْ إِحْداهُما یا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ (26) (قصص/23 تا 26)

نکته ها:

1- دو دختر با هم بودند نه تنها، و نه یک دختر با یک پسر (امرأتین)

2- جدای از مردان مراقب گوسفندان بودند (تذودان)

3- حضرت موسی علیه السلام به عنوان یک مرد غیور ناراحت شد و از آنها سؤال کرد (ما خطبکما)

4- آن دو گفتند کار ما آب دادن گوسفندان است اما وقتی که مردان از آبگاه بیرون روند (حتی یصدر الرعاء)

5- اشتغال آنان به این کار از روی ناچاری و ضرورت بود (ابونا شیخ کبیر)

6- حضرت موسی علیه السلام بلا فاصله به کمک آنها رفته و پس از سیراب کردن گوسفندان از آنان فاصله گرفت (فسقی لهما ثم تولی)

7- رعایت حداکثر حیاء در برخورد با نامحرم (تمشی علی استحیاء)

8- حضرت موسی علیه السلام به عنوان یک مرد غیور هم تخصص داشت و هم تعهد (قوی الامین)

جلسه چهارم:عقیم سازی:

سیاست کنترل جمعیت در جهت کاهش جمعیت اقدام به عمل جراحی وازکتومی (عقیم سازی مردان) و توپکتومی (عقیم سازی زنان) به صورت رایگان نمود این عمل با تبلیغات فراوان و گسترده و با اصرار خانه های بهداشت و مرکز تنظیم خانواده در بیمارستانها صورت گرفت که باعث عقیم شدن میلیونها زن و مرد در سراسر کشور شد.

عمل عقیم سازی هنوز هم ادامه دارد با این تفاوت که در گذشته به صورت فی سبیل الله و رایگان بود اما هم اکنون با پرداخت هزینه انجام می شود که احتمالا هزینه های آن را هم بیمه های تکمیلی پرداخت خواهند کرد. اما اصرار خانه های بهداشت و دفتر تنظیم خانواده به زوجهای جوان که دو یا سه فرزند دارند قابل سؤال و ابهام است که باید بررسی شود

نظر مراجع تقلید:

در خصوص عمل وازکتومی و توپکتومی از مراجع تقلید استفتائاتی شد که پاسخ مراجع چنین بود که اگر عقیم سازی ضرورت داشته باشد جایز است. به عنوان مثال برای خانمی که بارداری برای او مشکل است یا برای سلامتی او ضرر دارد جایز است اما اگر ضرورتی ایجاد نکند چون سه اشکال مهم دارد جایز نیست؛ 1- مستلزم لمس در غیر ضرورت می شود 2- مستلزم نظر در غیر ضرورت می شود 3- منجر به عقیمی دائم در اکثر موارد می شود.

سؤال: بستن لوله های رحم جهت کنترل جمعیت چه حکمی دارد؟

آیت الله صافی گلپایگانی: جایز نیست

آیت الله فاضل لنکرانی: چنانچه موجب عقیم شدن دائمی یا مستلزم حرام مثل نگاه کردن به عورت باشد جایز نیست

آیت الله بهجت: اگر ضرورت ایجاب کند و موقت باشد اشکال ندارد ولی عقیم کردن جایز نیست

سقط جنین: یکی دیگر از دلایل کاهش جمعیت سقط جنین است که هم دلیل کاهش جمعیت و از طرفی هم نتیجه سیاست کنترل جمعیت است. زیرا یکی از دلایل سقط جنین مربوط به حاملگی های ناخواسته ی کسانی است که یک یا دو فرزند دارند و می خواهند به سیاست تنظیم خانواده و کنترل جمعیت عمل کنند و در نتیجه فرزند دوم یا سوم به بالا را سقط می کنند تا به خیال خام خود رفاه بیشتری را تجربه کنند.

علل و عوامل سقط جنین:

1- حاملگی های ناخواسته

2- انعقاد ناخواسته ی نطفه در زمان نامزدی که زوجهای جوان برای حفظ به اصطلاح آبروی خود دست به سقط جنین بی گناه و معصوم خود می زنند

3- انعقاد ناخواسته نطفه در آغاز زندگی زناشویی که زوجهای جوان برای راحتی بیشتر و طولانی تر شدن ماه عسل تا 5 و 7 سال از فرزند آوری خودداری می کنند که این همان زندگی به سبک غربی یعنی رفاه طلبی، خودمحوری، خودخواهی و فرار از مسؤولیت است که در زندگی غربی جایگزین خدا محوری و مسؤولیت پذیری می شود

4- ارتباط نامشروع که افراد معصیت کار برای فرار از بی آبرویی مرتکب یک گناه کبیره دیگر علاوه بر زنا یعنی قتل جنین می شوند

5- علل و عوامل دیگر پزشکی که با کمال تأسف به بهانه های واهی توسط پزشکان بی دین و بی وجدان صورت می گیرد که واقعا گسترش آن مرموز و ابهام آور است و جای سؤال است که به چه حقی به سهولت مجوز سقط جنین توسط پزشکان از خدا بی خبر داده می شود.

در مواردی اشخاصی که به تازگی صاحب فرزند شده و مجددا حامله می شوند توسط پزشک و ماما توصیه به سقط جنین دوم می شوند به این بهانه که ممکن است شیر بچه اول کم شود!!!

در تمام موارد فوق سقط جنین حرام، معصیت و گناه کبیره است و مرتکبین آن مشمول جریمه ی سنگین (دیه) می شوند. اسلام حتی اجازه سقط جنین فرزند نامشروع را نمی دهد. اگر پدر و مادر جنین مرتکب زنا شده اند کودک بی گناه چرا باید قربانی شود؟!

نظر اسلام:

مراحل خلقت انسان در سوره مؤمنون آیات 12 الی 14 بیان شده است.

وَ لَقَدْ خَلَقْنَا الْانسَنَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِینٍ(12) ثمُ‏َّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فىِ قَرَارٍ مَّکِینٍ(13) ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَمًا فَکَسَوْنَا الْعِظَامَ لحَْمًا ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا ءَاخَرَ  فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الخَْالِقِینَ(14)

طبق روایات رسیده از امیرالمؤمنین علی علیه السلام و امام صادق علیه السلام از هنگام انعقاد نطفه مراحل خلقت شکل می گیرد کسی که در خلقت خدا دخالت کند و آن را ساقط کند لازم است دیه سنگینی بپردازد و جریمه شود.

مراحل خلقت

دیه شرعی

قیمت روز

نطفه

20 دینار طلا

15 مثقال بازاری

علقه

40 دینار طلا

30 مثقال بازاری

مضغه

60 دینار طلا

45 مثقال بازاری

عظام

80 دینار طلا

60 مثقال بازاری

لحم

100 دینار طلا

75 مثقال بازاری

خلق آخر

پسر: 1000 دینار

750 مثقال بازاری

دختر: 500 دینار

375 مثقال بازاری

 

  

نکته:

1- به مباشر قتل دیه تعلق نمی گیرد

2- اگر پدر و مادر شریک در قتل باشند دیه به طبقه بعد می رسد و به خود آنها تعلق نمی گیرد

حکم پزشک قاتل:

برخی علما مانند علامه تهرانی در کتاب «کاهش جمعیت» و صاحب جواهردر کتاب «جواهر الکلام» (کتاب دیات) : اگر پزشک عمدا و از روی آگاهی جنین را سقط کند اگر جنین، کامل و پسر باشد حکم آن اعدام است!

مسأله: اگر جنین دوقلو بود دیه دو برابر و اگر سه قلو بود سه برابر و ... می باشد

جواز سقط جنین:

اگر ادامه ی بارداری برای مادر یا جنین یا هر دو خطرناک باشد می توان جنین را سقط کرد اما این خطر را باید پزشک خبره (و احتیاطا خبره متعدد باشد نه با یک نظر) بررسی کند و به دلایل واهی و بهانه های بیهوده حق سقط جنین ندارد. در موارد متعددی با کمال تأسف، پزشکان به راحتی و خیلی سریع جواز سقط جنین را صادر می کنند و پدر و مادر نیز بدون بررسی و در کمال جهل و ناآگاهی بلافاصله جنین بی گناه را سقط می کنند.

آمار سقط جنین در ایران:

در جهان آمار سقط جنین در سال، بین 150 الی 200 میلیون گزارش می شود که در ایران سالیانه بین 100 الی 150 هزار سقط جنین گزارش می شود.

اگر آمار تلفات انسانی در انفجارهای تروریستی عراق، پاکستان، افغانستان، سوریه، بحرین و ... را در سال جمع بندی کنیم بسیار کمتر از آمار سقط جنین در ایران است و این یک فاجعه‌ی ملی و شرعی است یعنی قتل عام خاموش و بی سر و صدا.

توصیه های مقام معظم رهبری مد ظله العالی:

افزایش نسل جزء مباحث مهمی است که واقعا باید همه مسؤولین کشور نه فقط مسؤولین اداری بلکه روحانیون و کسانی که منبرهای تبلیغی دارند این فرهنگ سازی را در جامعه انجام دهند و خانواده ها را از یک بچه و دو بچه خارج کنند و جمعیت کشور را به 150 میلیون و 200 میلیون که امام خمینی رحمة الله علیه می فرمودند برسانند...

فرهنگ سازی جهت افزایش جمعیت و کاهش فساد:

1- برای زنان: از تک فرزندی خارج شوند

2- برای مردان: از تک همسری خارج شوند

نکته: در حال حاضر 6 میلیون زن مطلقه و 5/2 میلیون فارغ التحصیل مجرد با سن 28 سال به بالا داریم که این آمار لحظه به لحظه در حال افزایش است.

جلسه پنجم:علل کاهش جمعیت:

به طور کلی مهمترین علل کاهش جمعیت در کشورهای اسلامی به خصوص کشور شیعه نشین ایران عمل به نسخه های غربی و دوری از احکام و تعالیم اسلام است. هر قدمی که از احکام و تعالیم اسلامی عقب نشینی کنیم غرب قدمهای متعدد و فراوانی را به صورت تهاجمی و طلبکارانه با انواع روشها و ابزارها و رسانه ها به سمت ما برمی دارد.

 

نمونه ای از سبک زندگی اسلامی و نظر و نگاه اسلام در مقایسه با سبک زندگی غربی و دیدگاههای غرب مطرح می شود.

مقایسه دو سبک

سبک زندگی اسلامی

سبک زندگی غربی

کاهش سن ازدواج (بلوغ دختر در خانه شوهر)

افزایش سن ازدواج

فرزند زیاد

فرزند کم و سقط جنین

نگهداری و تربیت فرزند

نگهداری و تربیت حیوانات به ویژه سگ

خانه داری، فرزند داری و همسرداری بانوان

اشتغال گسترده بانوان خارج از منزل

افزایش کرامت و ارزش زن

استفاده از زن به عنوان ابزار و کالا

تحصیل معارف دین به هدف درک صحیح از زندگی

تحصیل آموزه های غربی به هدف کسب مدرک

حفظ عفت و تقویت حیا در جامعه

بی عفتی و بی بندوباری و لا ابالی گری

تشکیل خانواده و تعهد نسبت به خانواده

زندگی مجردی و عدم تعهد نسبت به خانواده

پوشش خانواده های بیشتر و ازدواج مجدد در صورت امکان همراه با رعایت دقیق شرایط مانند عدالت فَانکِحُواْ مَا طَابَ لَکُم مِّنَ النِّسَاءِ مَثْنىَ‏ وَ ثُلَاثَ وَ رُبَاع (نساء/3)

طلاق – خیانت به همسر

 

نتیجه این مقایسه:

خدامحوری و مسؤولیت پذیری در سبک زندگی اسلامی و خود محوری و فرار از مسؤولیت در سبک زندگی غربی

انتخاب با ما است که کدام روش را برگزینیم و عمل کنیم؛ عمل به الگوهای سمت راست (اصحاب الیمین) منجر به سعادت دین و دنیا و آخرت و عمل به الگوهای سمت چپ (اصحاب الشمال) منجر به بدبختی و نکبت در دنیا و آخرت (خَسِرَ الدُّنْیا وَ الْآخِرَةَ) می شود.

جلسه ششم:عوامل سقط جنین:

یکی دیگر از مهمترین عوامل سقط جنین در باب اطعمه و اشربه مورد بحث قرار می گیرد. غرب با توطئه ‌ی مرموز و به کارگیری کارشناسان خبره در صدد کاهش جمعیت مسلمین از هر جهت و هر راهی برآمده؛ خوردنیها و نوشیدنیها، ابزار و آلات و وسایل غربی همگی به نوعی باعث عقیم سازی در دراز مدت و سقط جنین در کوتاه مدت می شود و به طور کلی استفاده از هر نوع محصولات غربی عوارض مشکوک و جبران ناپذیری را در بلند مدت به دنبال دارد.

غذاهای صنعتی:

هر نوع غذای بسته بندی و کنسروی مانند رب گوجه ها، کمپوتها، سسها، غذاها و خورشها و ماهی ها به دلیل وجود مواد نگهدارنده بسیار مضر است و همین مواد نگهدارنده در سقط جنین زنان و عقیم سازی مردان مؤثر است؛ کافئین پنهان در چایی، ‌قهوه، نسکافه، کافی میکس، مواد تخدیری در نوشابه ها، شکلاتها، آدامسها، مواد شیمیایی و سمی که به میوه ها زده می شود، آفت کش ها که به برنج و دیگر محصولات غذایی زده می شود.

بدترین نوع غذا، سوسیس و کالباس است که از آشغال گوشت، پوست مرغ و ... تهیه می شود و با مواد نیتراتی تزیین می شود.

ابزار و آلات غربی:

تمام وسایلی که اشعه و امواج تولید می کنند مانند مایکروفرها که با اشعه غذا را گرم می کنند باعث تشکیل جنین ناقص یا تشکیل نشدن قلب جنین و عوارض دیگر و در نهایت باعث سقط جنین می شود.

امواج مختلفی که از وسایل کنترلی تولید می شود گرچه ضعیف هستند اما استفاده مکرر آن در دراز مدت باعث عقیم شدن خصوصا در کودکان می شود. امواج آنتن های ماهواره بسیار مضر است. امواج موبایلها و ... تمام این موارد که سوغات غرب می باشد به نوعی در سقط جنینهای مکرر و عقیم سازی های فراوان مؤثر است.

آمار عقیم شدن و ناباروری در ایران از متوسط جهانی آن بیشتر است حدود 21 درصد زوجهای جوان در تهران عقیم و نابارور هستند.

زنگ خطر:

یکی از مسائل مهمی که از آن غفلت شده و به صورت مرموز و مشکوک در حال انجام است عملکرد وزارت بهداشت و خانه های بهداشت است که به طور جدی لازم است پیگیری و بررسی شود. از علل و عوامل کاهش جمعیت که پزشکان و خانه های بهداشت در آن نقش مؤثری دارند عبارتند از:

1- جواز سقط جنین های مکرر و بیهوده توسط پزشکان، پرستاران، ماماها و خانه های بهداشت که موارد آن بسیار زیاد و مشکوک است.

2- اصرار به عقیم سازی مردان و زنان توسط دفتر تنظیم خانواده و کنترل جمعیت در خانه های بهداشت به نحوی که به زوجهای جوان توصیه می کنند برای عقیم سازی مراجعه کنند.

3- سزارینهای مکرر که آمار آن از متوسط جهانی در ایران بسیار فراتر و نگران کننده است و باعث توقف فرزند آوری در بانوان می شود.

جلسه هفتم:ازدواج و تکثیر نسل در روایات:

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: مَنْ‏ کَانَ‏ یُحِبُ‏ أَنْ‏ یَسْتَنَّ بِسُنَّتِی فَلْیَتَزَوَّجْ فَإِنَّ مِنْ سُنَّتِیَ التَّزْوِیجَ اطْلُبُوا الْوَلَدَ فَإِنِّی مُکَاثِرٌ بِکُمُ الْأُمَمَ ... (تحف العقول ص 105) هر کس که دوست دارد شیوه مرا دنبال کند پس ازدواج کند، زیرا ازدواج از سنّتهاى من محسوب مى‏شود. جویاى فرزند باشید زیرا که من به واسطه زاد و ولد شما (زیادى شما) بر امّتهاى دیگر افتخار خواهم نمود.

قَالَ رسول الله صلی الله علیه و آله:‏ تَزَوَّجُوا فَإِنِّی مُکَاثِرٌ بِکُمُ الْأُمَمَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ حَتَّى‏ إِنَ‏ السِّقْطَ لَیَجِی‏ءُ مُحْبَنْطِئاً عَلَى بَابِ الْجَنَّةِ فَیُقَالُ لَهُ ادْخُلِ الْجَنَّةَ فَیَقُولُ لَا حَتَّى یَدْخُلَ أَبَوَایَ الْجَنَّةَ قَبْلِی. (مکارم الأخلاق ص 196)

و پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود: ازدواج کنید که من در قیامت بزیادى شما امت مى‏بالم، حتى اینکه کودک سقط شده؛ خشمگین بر در بهشت مى‏ایستد، باو مى‏گویند داخل‏ بهشت شو، میگوید: تا پدر و مادرم پیش از من وارد بهشت نشوند من وارد نخواهم شد.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: قَالَ [یعقوب النبی لابنه] إِنِ‏ اسْتَطَعْتَ‏ أَنْ‏ تَکُونَ‏ لَکَ ذُرِّیَّةٌ تُثْقِلُ الْأَرْضَ بِالتَّسْبِیحِ فَافْعَل (مرآة العقول فی شرح أخبار آل الرسول ؛ ج‏20 ؛ ص24)

رسول خدا فرمود [یعقوب پیامبر به فرزندش] فرمود: «اگر بتوانى نسلى داشته باشى که زمین را با تسبیح خدا سنگین سازد پس این کار را بکن.»

قال رسول الله صلی الله علیه و آله: امرأة ولود أحبّ إلى اللَّه تعالى من‏ امرأة حسناء لا تلد إنّی مکاثر بکم الامم یوم القیامة (نهج الفصاحة ص262)

رسول خدا فرمود: زنى که فرزند بسیار آرد در پیش خداوند از زن زیبائى که فرزند نمى‏آرد بهتر است من در روز قیامت بفزونى شما افتخار مى کنم.

... فَقَالَتْ أُمُّ سَلَمَةَ رِضْوَانُ اللَّهِ عَلَیْهِ ذَهَبَ الرِّجَالُ بِکُلِّ خَیْرٍ فَأَیُّ شَیْ‏ءٍ لِلنِّسَاءِ الْمَسَاکِینِ‏ فَقَالَ صلی الله علیه و آله بَلَى إِذَا حَمَلَتِ الْمَرْأَةُ کَانَتْ بِمَنْزِلَةِ الصَّائِمِ الْقَائِمِ الْمُجَاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مَالِهِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا وَضَعَتْ کَانَ لَهَا مِنَ الْأَجْرِ مَا لَا تَدْرِی مَا هُوَ لِعِظَمِهِ فَإِذَا أَرْضَعَتْ کَانَ لَهَا بِکُلِّ مَصَّةٍ کَعِدْلِ‏ عِتْقِ مُحَرَّرٍ مِنْ وُلْدِ إِسْمَاعِیلَ فَإِذَا فَرَغَتْ مِنْ رَضَاعِهِ ضَرَبَ مَلَکٌ عَلَى جَنْبِهَا [جَنْبَیْهَا] وَ قَالَ استأنف [اسْتَأْنِفِی‏] الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکِ. (الأمالی( للصدوق) ص411)

... ام سلمه عرضکرد مردها همه خوبیها را بردند زن‏هاى بیچاره چه خوبى دارند؟ فرمود آرى چون زنى آبستن شود مقام روزه‏دار و شب زنده‏دار و مجاهد با خود و مالش را در راه خدا دارد و چون بزاید اجرى دارد که کس عظمت آن را نداند و چون طفل را شیر دهد بهر مکى ثواب آزاد کردن یک بنده از اولاد اسماعیل دارد و چون از شیر دادن فارغ شود فرشته‏اى پر بر پهلویش زند و گوید کار خود را از سر گیر که آمرزیده شدى.

عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام قَالَ: ذَکَرَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله الْجِهَادَ فَقَالَتِ امْرَأَةٌ لِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله یَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا لِلنِّسَاءِ مِنْ هَذَا شَیْ‏ءٌ فَقَالَ بَلَى لِلْمَرْأَةِ مَا بَیْنَ‏ حَمْلِهَا إِلَى وَضْعِهَا إِلَى فِطَامِهَا مِنَ الْأَجْرِ کَالْمُرَابِطِ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِنْ هَلَکَتْ فِیمَا بَیْنَ ذَلِکَ کَانَ لَهَا مِثْلُ مَنْزِلَةِ الشَّهِیدِ. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص561)

امیر مؤمنان علیه السّلام گوید: رسول خدا در موضوع جهاد سخن مى‏گفت، زنى برخاست و گفت: یا رسول اللَّه براى زنها هم نصیبى از جهاد هست؟ حضرت فرمود: آرى از آن وقت که باردار مى‏شود تا زمانى که بزاید و فرزند را از شیر باز گیرد در تمام این مدّت ثواب کسى را دارد که شبانه روز در مرز از سرزمین اسلام براى خدا پاسدارى میکند، و چنانچه در این بین از دنیا برود براى او أجر شهید و مقام و منزلت شهید خواهد بود.

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله ‏ مَنْ‏ عَالَ‏ ثَلَاثَ‏ بَنَاتٍ أَوْ ثَلَاثَ أَخَوَاتٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ اثْنَتَیْنِ فَقَالَ وَ اثْنَتَیْنِ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ وَاحِدَةً فَقَالَ وَ وَاحِدَةً. (الکافی (ط - الإسلامیة) ؛ ج‏6 ؛ ص6)

فرمود: هر کس نفقه سه دختر یا سه خواهر را بدهد بهشت بر وى واجب شود عرض کردند یا رسول اللَّه دو دختر چه؟ فرمود: آن نیز همین طور، عرضکردند یک دختر چه؟ فرمود: آن نیز همچنین.

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله:‏ مَا یَمْنَعُ‏ الْمُؤْمِنَ‏ أَنْ یَتَّخِذَ أَهْلًا لَعَلَّ اللَّهُ أَنْ یَرْزُقَهُ نَسَمَةً تُثْقِلُ الْأَرْضَ بِلَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص382)

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: چه چیز جلوگیر مؤمن شده که براى خود همسرى نمى‏گزیند، شاید فرزندى به او عنایت کند که روى زمین را بگفتن کلمه توحید «لا إله إلّا اللَّه» سنگین کند.

مقایسه فرزندخواهی در اسلام و غرب:

آرزوی داشتن فرزند یکی از دلخوشی های فطری زندگی انسانی است و نعمت داشتن فرزند پس از مرحله‌ی ازدواج از جمله لذتهای همه‌ی زوجهای جوان و حتی پدر و مادر آنها است.

اهمیت فرزند خواهی تا آنجا است که پایندگی و شیرینی زندگی مشترک بستگی به آبستن شدن و زایمان زنان پس از ازدواج دارد و در غیر این صورت چه بسا به جدایی زن و مرد می انجامد.

در آموزه های دین اسلام به این نکته اشاره شده و زنانی که زایا هستند بهترین زنان معرفی شده و آنان را سبب زایندگی زندگی و پایندگی نسل بشر می داند و از ازدواج زنانی که از آوردن فرزند خودداری می کنند ولو ظاهری زیبا و مناسب داشته باشند نهی شده است فرزند داری و فرزند خواهی در طبیعت ازدواج نهفته و خواسته فطری بشر می باشد

فرزند خواهی در غرب:

بر خلاف سبک زندگی اسلامی در فرزند خواهی، سبک زندگی غربی به سمت تنفر از داشتن بچه پیش می رود امروزه برخی زوجهای جوان در غرب شرط ازدواج خود را نداشتن و نیاوردن فرزند قرار می دهند و در تفکر آنان فرزند، انگل جامعه است و باید از آوردن انگل برای جامعه خودداری کرد و این تفکر باطل باعث چالش جدی جمعیتی در غرب شده و رشد جمعیتی آنان را متوقف بلکه منفی نموده است و سیاست مداران غربی برای مبارزه با این تفکر تشویقهای فراوانی را برای خانواده ها قرار می دهند تا فرزند بیاورند در برخی از این کشورها تا 10 هزار دلار جایزه برای آوردن فرزند قرار داده شده و تمامی هزنیه های زایمان به صورت رایگان می باشد اما این همه تشویقها اثری نداشته است و خانواده های اروپایی بیشتر ترجیح می دهند حیوانی را نزد خود نگه دارند تا فرزند. در برخی از کشورهای اروپایی که بررسی آماری از خانواده ها صورت گرفته متوجه شدند که خانواده ها به تربیت سگ علاقه‌ی بیشتری نسبت به تربیت فرزند دارند و این کار برای آنان بسیار نگران کننده است.

جلسه هشتم:اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده:

در اسلام اهمیت فراوانی به تشکیل خانواده و ازدواج داده شده است و آیات و روایات فراوانی در این خصوص وارد شده است وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ‏ (روم/21)

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ مَا بُنِیَ‏ بِنَاءٌ فِی الْإِسْلَامِ أَحَبُّ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى مِنَ التَّزْوِیجِ. (من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏3 ؛ ص383)

امام باقر علیه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرموده است: هیچ بنائى در اسلام نزد خداوند متعال محبوبتر از بناى‏ (خانواده) به تزویج نیست.

ازدواج و تشکیل خانواده در هر شرایطی مطلوب است حتی بلافاصله بعد از مرگ عزیزان. هنوز شانزده روز از وفات رقیه دختر رسول خدا صلی الله علیه و‌آله و سلم نگذشته بود که حضرت علی علیه السلام با حضرت زهرا سلام الله علیها ازدواج نمودند و در این هنگام نه رسول خدا صلی الله علیه و آله ایراد گرفتند و نه مردم اعتراض کردند همچنین خود حضرت علی علیه السلام سه روز پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بنا به وصیت آن بانوی معظمه با «امامه» ازدواج کردند. (منتهی الامال ج 1 ص 296 و امالی صدوق) پیشوای عدالت ص 220

امروزه عرف جامعه به غلط برای مردی که همسرش را از دست داده یا زنی که شوهرش را از دست داده بعد از گذشت هفته و چهلم و سالگرد و ... ازدواج را جایز نمی داند و نشانه وفاداری به همسر می داند، هرچه که دیرتر ازدواج کند وفادارتر است!!! این یک رسم جاهلی و غلط است. یا اگر زوج جوانی آماده ازدواج باشند و یکی از اقوام دور طرفین فوت کند تا ماه ها و سالها ازدواج را به تأخیر می اندازند که همگی آنها غلط است.

فلسفه ازدواج:

1- بقای نسل

2- آرامش و تعادل روحی و جسمی

3- سلامت اخلاقی و اجتماعی جامعه

4- تأمین نیازهای طبیعی و غریزی انسان

5- ارضای حس محبت کردن و مورد محبت قرار گرفتن

تعدد زوجات:

جواز چند همسری برای مردان پیش از اسلام نیز در میان قبایل مختلف معمول بوده است بنابراین اسلام نه تعدد زوجات را آغاز نمود و نه واجب کرد؛ بلکه در صدد اصلاح و تعدیل آن برآمد و آن را از احکام اختیاری قرار داد: وَ إِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُوا فِی الْیَتامى‏ فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ ذلِکَ أَدْنى‏ أَلاَّ تَعُولُوا (نساء/3)

تعدد زوجات برای مردان هیچ مشکل حقوقی به وجود نمی آورد ولی تعدد زوج برای زنان مشکلات فراوانی از جمله مجهول بودن نسب وارث به وجود می آورد. تعدد زوجات حکمت ها و علل فراوانی دارد که علاوه بر سیره معصومین علیهم السلام،‌ عقل و منطق هم به آن حکم می کند که برخی از حکمتهای آن عبارتند از:

1- فزونی تعداد زنان آماده ازدواج بر مردان: دختران در 9 سالگی و پسران در 15 سالگی به تکلیف می رسند و اگر توالد یکسان دختر و پسر را در یک سال در نظر بگیریم در پایان 15 سالگی و آغاز 16 سالگی پسران، در برابر هر پسر، 7 دختر قرار می گیرد و در سال بیست و پنجم که حد معمول ازدواج است در مقابل هر 10 پسر 16 دختر قرار می گیرد.

2- کثرت تلفات نوزادان پسر: به موجب آمار، تلفات نوزادان پسر از نوزادان دختر بیشتر است و در کودکی هم تلفات اضافه می شود به دلیل اتفاقات و تصادفات و ... و نیز در اواسط عمر که سن کار و کوشش است در اثر عوامل گوناگون شغلی و معادن و جنگها و ... تلفات مردان بیشتر از زنان است ضمن آن که عمر طبیعی مردان کمتر از زنان است و همه این موارد تعداد زنان را در جامعه بیشتر از مردان قرار می دهد و چاره ای جز تعدد زوجات نیست.

3- طولانی تر بودن عمر تولید نسل در مردان در مقایسه با زنان: زنان غیر سادات در پنجاه سالگی و سادات در 60 سالگی قدرت تولید نسل را از دست می دهند ولی مردان تا صد سالگی بلکه بیشتر هم قدرت تولید نسل را دارند و لذا تعدد زوجات برای مردان امری طبیعی در جهت تکثیر نسل و توالد می باشد.

4- تمایل مردان به چند همسری است و زنان نیز فطرتا موافق این امر هستند و بسیاری از آنان می پذیرند که همسر دوم و سوم و ... قرار گیرند و اگر مخالفتی هم می شود از روی عادت است نه غریزه و طبیعت و البته اگر زن نمی تواند بپذیرد، می تواند ضمن عقد تک همسری را شرط کند.

5- سرپرستی و در پناه قرار دادن زنان بیوه و تأمین نیازهای عاطفی آنان: در کشور ما 6 میلیون مطلقه وجود دارد و در هر ساعت 11 طلاق ثبت می شود که آمار نگران کننده ای است و تأمین نیازهای این بانوان جز با ازدواج مجدد مردان قابل حل نیست.

تک همسری در غرب:

پس از جنگ جهانی دوم و تلفات انسانی بالای این جنگ، حدود 6 میلیون زن بدون سرپرست ماندند و طی درخواستی از کلیسا خواستار لغو قانون تک همسری برای مردان توسط کلیسا شدند اما کلیسا پس از شور و مشورت، قانون تک همسری برای مردان را لغو نکرد و این مسأله باعث بروز انواع فساد و فحشاء و مشکلات اجتماعی فراوان در اروپا شد تا جایی که برخی از آنان اذعان می کردند کلیسا به ظاهر از زنان دفاع کرد ولی مردان غربی هر نوع بهره برداری که خواستند به صورت غیر قانونی از زنان نمودند در حالیکه اگر کلیسا هم مانند اسلام قانون تعدد زوجات را امضاء می کرد به صورت قانونی و با صراحت از این مشکلات به وجود آمده جلوگیری می کرد.

جلسه نهم::پوشش و لباس:

مقدمه:

در اسلام زندگی کردن آداب و احکام خاصی دارد که در اصطلاح امروزی به آن سبک زندگی اسلامی گفته می شود. برای یک مسلمان شایسته است که آداب و روش زندگی اسلامی را بیاموزد و به آن عمل کند تا دچار سبک زندگی غربی نشود چرا که آن چه اسلام می گوید بر اساس خرد و حکمت است و شخص خردمند به‌آن عمل می کند اما شخص بی هویت که پیرو هوی و هوس است از سبک دیگران بدون خرد و منطق تقلید می کند.

پوشش اسلامی:

یکی از سبکهای زندگی آداب و روش پوشش و نوع لباس است.

آیه قرآن: خداوند متعال در قرآن لباس و پوشش را از آیات و نعمتهای خود معرفی کرده و می فرماید: یا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُوارِی سَوْآتِکُمْ وَ رِیشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیْرٌ ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ  یا بَنِی آدَمَ لا یَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِیُرِیَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ یَراکُمْ هُوَ وَ قَبِیلُهُ مِنْ حَیْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ لِلَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ (اعراف/ 26 و 27)

نکته های آیات فوق:

1- لباس یک نعمت الهی است

2- لباس وسیله ای برای پوشش عیوب است

3- لباس زینت است

4- لباس زیبایی معنوی و نگهدارنده از گناه است

5- برهنگی کار شیطان و یاران اوست (سبک غربی است)

روایات:

دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، رُوِّینَا عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ آبَائِهِ أَنَّ عَلِیّاً ع کَانَ یَقُولُ‏: یُسْتَحَبُ‏ لِلرَّجُلِ‏ إِذَا أَنْعَمَ‏ اللَّهُ عَلَیْهِ بِنِعْمَةٍ أَنْ یَرَى أَثَرَهَا عَلَیْهِ فِی مَلْبَسِهِ مَا لَمْ یَکُنْ شُهْرَةً. (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل / ج‏3 / ص 236) مرآة الکمال ج 1 ص 73

به این که لباسش را پاک و تمیز نموده، بوی خود را خوش نماید و خانه اش را با گچ سفید کاری کند و آستانه خانه را جارو کند و قبل از غروب خانه خود را روشن کند که اینها همه فقر را دور و  رزق و روزی را زیاد می کند.

مستحب است مسلمان خود را برای مسلمان دیگر زینت کند؛ برای دوستان و اهل خانه خود نیز یا غریبی که می خواهد انسان را به هیئت نیکو ببیند.

مستحب است انسان بهترین نوع لباس عرف جامعه خود را بپوشد و بین مردم اظهار دارایی نماید اگر چه در باطن دارا نباشد مگر اینکه اظهار دارایی موجب اتهام دیگران به او شود.

مرحوم مامقانی در کتاب سراج الشیعه فی آداب الشریعه ص 8 می فرماید از مجموع روایات به دست می آید که شایسته است انسان خوش لباس باشد و سزاوار نیست بدلباس باشد و به خود زهد را ببندد مگر اینکه رییس و مرجع در دین و امام عادل باشد که به جهت همراهی با فقرای جامعه مکلف به زهد واقعی است.

و نیز می فرماید بهترین لباسها در جنس و وصف لباس متعارف ما بین متدینین است و بهترین لباس هر زمان، لباس خوبان اهل آن زمان است (وسائل الشیعه ج 3 ص 342)

جایز است انسان لباسهای متعددی داشته باشد که در هر زمان و موقعیتی یکی از آنها را بپوشد مثلا برای مهمانی لباس مهمانی و برای کار لباس کار و برای خانه لباس مخصوص داخل خانه.

از امام صادق علیه السلام سؤال شد که این کار اسراف نیست؟ حضرت فرمودند این کار اسراف نیست بلکه اسراف آن است که انسان لباسی را که برای حفظ آبرو می پوشد در وقت کار و خدمت و شغل از آن استفاده کند .

مکروه است انسان در غیر حال ضرورت عریان باشد حتی اگر کسی هم او را نمی بیند و فرقی نمی کند شب باشد یا روز. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند کسی که عریان می شود شیطان به او نظر کرده و طمع می کند پس خود را بپوشانید.

مستحب است پوشیدن شلوار و لباس زیر جهت ستر عورت و کسی که با شلوار و زیر جامه نماز بخواند چهل برابر کسی که لباس زیر ندارد ارزش دارد ( متأسفانه امروزه برخی جوانان شلوارهایی با فاق کوتاه یا پیراهنی که کوتاه است می پوشند که این خلاف سبک اسلامی است و جایز نیست)

از موارد دیگری که در لباس نهی شده آن است که مرد پوشش زنانه و زن پوشش مردانه به تن کند و کسی که چنین کند مورد لعن رسول خدا صلی الله علیه وآله قرار گرفته است.

پوشیدن لباس بسیار نازک هم مکروه است و لباسی که در نهایت قرمزی باشد مگر برای عروس.

امام صادق علیه السلام فرمودند خداوند متعال به یکی از پیامبران وحی فرمود که به مؤمنین بگو لباس دشمنان مرا نپوشند و خوراک مخصوص آنها را نخورند و اعمال و رفتار آنان را تقلید نکنند که اگر چنین کنند دشمنان من خواهند بود.

همچنین مکروه است انسان دکمه لباسهای خود را باز کند مگر آن که در بعضی اوقات به جهت ضرورت باز کند.

مستحب است هنگام پوشیدن لباس از سمت راست شروع به پوشیدن کند و شلوار را در حال نشستن بپوشد.

دست و صورت را با لباس خشک کردن کراهت دارد.

برای کسانی که توانایی دارند لازم است مؤمنینی که قادر به تهیه لباس نیستند را یاری کنند که فرشتگان رحمت برای او طلب مغفرت می کنند (خداوند متعال 70 هزار ملک را موکل می کند که تا دمیده  شدن صور برای او استغفار کنند)

در روایت است کسی که لباس زیادی دارد و بتواند به مؤمنی که به آن لباس احتیاج دارد بدهد و این کار را نکند مستحق عذاب الهی می شود.

در خصوص لباس نمازگزار هم احکام و آداب خاصی وارد شده است از جمله:

واجب است لباس نمازگزار پاک و مباح باشد و نجس و غصبی نبوده، از پوست مردار و حیوان حرام گوشت نباشد.

مستحب است انسان لباس مخصوص نماز داشته باشد که فقط هنگام خواندن نماز آن را بپوشد.

مستحب است انسان عمامه داشته باشد و مستحب مؤکد است هنگام نماز از عمامه استفاده کند که ثواب نماز را دو برابر می کند.

برای کسی که امامت جماعت را عهده دار می شود بدون عبا نماز خواندن مکروه است و در برخی نقلها حتی برای غیر روحانیون نیز نماز بدون عبا مکروه دانسته شده است (سراج الشیعه ص 110 به نقل از کافی ج 3 ص 394)

جلسه دهم:

یکی از ملاکهای پوشش در لباس و کفش، تمیز بودن، خوب بودن و جدید بودن آن است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند کفش خوب و لباس پاکیزه بپوشید. و امیرمؤمنان علیه السلام فرمودند اگر به ادامه زندگی علاقه مند هستید کفش خوب و لباس راحت و سبک بپوشید.

از نظر طبی هم اثبات شده کفش و لباس در سلامتی و نشاط انسان مؤثر است.

گرچه نظر اسلام بر پوشیدن کفش خوب و لباس خوب است اما رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند اگر زنان و مردان امت من از پوشیدن کفشهای وصله دار و تعمیر شده دریغ نکنند خدا هم بر آنان آسان می گیرد یعنی این که علاوه بر رعایت نظافت در پوشش و انتخاب جنس خوب انسان مسلمان باید ساده زیست بوده و تجمل گرا نباشد.

در خصوص رنگ کفش و لباس هم اسلام نظر داده و فرموده کفش زرد موجب سرور و شادمانی است و بهترین لباس از نوع رنگ سفید است.

در مورد جنس لباس هم امیرمؤمنان علیه السلام می فرمایند لباس پنبه ای بپوشید که لباس رسول خدا صلی الله علیه و آله و لباس ما اهل بیت است.

در مورد زمان پوشیدن لباس خوب و آراستن فرمودند: روز جمعه ( که عید مسلمانان است ) خود را بیارایید و پاکیزه ترین لباس خود را بپوشید و با بهترین عطر خود را خوشبو کنید.

در مورد نوع کفش امام صادق علیه السلام فرمودند کفش باریک و نوک دراز نپوشید چرا که کفش فرعون است و اولین بار او چنین کفشی پوشید. از نظر طبی هم ثابت شده کفش تنگ عوارض سوئی دارد. همچنین نهی فرمودند که کفشی که پا و ساق پا را تا زانو بپوشاند استفاده شود (استفاده نکردن از چکمه)

یکی دیگر از موارد نهی در پوشش، استفاده از لباس شهرت است. لباس شهرت به لباسی گفته می شود که انسان را در جامعه انگشت نما کند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند هر کس در دنیا لباس شهرت بپوشد خداوند متعال در آخرت لباس ذلت بر او بپوشاند.

امام صادق علیه السلام فرمودند برای خواری مرد همین بس که لباس انگشت نما و بدنام کننده بپوشد. انسان مسلمان کرامت دارد و نباید کاری کند که در جامعه مسلمین او را به یکدیگر نشان دهند. استفاده از موی زنانه برای مردان، لباس بلند، رنگهای زننده، مدلهای انحرافی، همگی از مصادیق لباس شهرت است.

یکی از پوشش های حرام از نظر اسلام پوشیدن لباس غصبی است یعنی لباسی که متعلق به دیگران است و بدون رضایت و اجازه صاحب او پوشیده شود که حتی نماز خواندن با چنین لباسی موجب بطلان نماز خواهد شد.

از موارد لباس غصبی لباسی است که با پول غصبی تهیه شده باشد یا پولی که خمس و زکات آن پرداخت نشده باشد.

استفاده از لباسهای طلا بافت یا ابریشم خالص نیز برای مردان حرام و نماز خواندن در چنین لباسهایی باطل است حتی اگر قسمتی از این لباس طلا یا حریر و ابریشم باشد.

هر نوع پوششی که از طلا باشد برای مرد جایز نیست و نماز خواندن با آن باطل است حتی اگر قاب عینک یا بند ساعت باشد. همچنین اگر مرد قصد زینت با طلا هم نداشته باشد یعنی به طور موقتی از طلا استفاده کند یا برای امتحان کردن نوع طلا یا بر سر سفره عقد از انگشتر طلا استفاده کند همگی حرام است.

آنچه حرام است طلای زرد است. طلای سفید هم سه نوع است که دو نوع آن حرام و یک نوع آن جایز است. طلای سفید اگر همان پلاتین باشد که آلیاژ مخصوصی غیر از طلا است جایز است ولی اگر همان طلای زرد باشد که امروزه با رنگ آمیزی مخصوصی آن را سفید می کنند حرام است. گاهی اوقات نیز مقداری سرب با طلای 24 عیار مخلوط می کنند که طلا محکم شود که رنگ آن را سفید می کند این هم در حقیقت همان طلای زرد است و استفاده از آن برای مردان جایز نیست.

برخی پوششها هم چون تقلید از سبک غیر اسلامی و غربی است جایز نیست مثل استفاده از کروات یا پاپیون‌هایی که مردان استفاده می کنند و در استفتائاتی که از مراجع شده است فرموده اند: استفاده از این گونه لباسها که ترویج فرهنگ غیر مسلمینِ مهاجم به مسلمین است اشکال دارد (آیت الله خامنه ای اجوبة الاستفتائات ج2 ص 105)

استفتاء از مراجع تقلید:

پوشیدن لباس آستین کوتاه، تنگ،‌ چسبان و بدن نما توسط مردان در محیطهایی که زنان هم هستند چه حکمی دارد؟

پوشیدن هر نوع لباسی که موجب فتنه و فساد باشد اشکال دارد و اگر به قصد گناه نامشروع باشد حرام است و سزاوار مؤمنین نیست که از چنین لباسهایی استفاده کنند.