تنها نمان

پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله :هر کس دوست دارد خداوند را پاک و پاکیزه دیدار کند، باید ازدواج نماید. وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۸، ح ۲۴۹۱۲

تنها نمان

پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله :هر کس دوست دارد خداوند را پاک و پاکیزه دیدار کند، باید ازدواج نماید. وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۸، ح ۲۴۹۱۲

تنها نمان

پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : مَنْ اَحَبَّ اَنْ یَلْقَى اللّه‏َ طاهِرا مُطَهَّرا فَلْیَلقَهُ بِزَوجَةٍ ؛
خانواده گلخانه ای، پر از محبت و احساس، سازندگی، و آینده نگری است. کانون خانواده، محیطی پر از شور و شادی و پیوندی به گذشته و پلی به آینده است و هیچ اجتماعی به اجتماع خانواده نمی رسد. خانواده اجتماع مقدسی است.
با وجود چتر زیبایی چون خانواده (والدین، همسر ، فرزندان ، بردار و خواهر) تنها ماندن چرا.

بعد از تولد تا دوسالگی:

۱. تغذیه.

۲. جدا خوابی.

۳. از پوشک گرفتن.

 

تغذیه در دو بخش بحث می شود: 

الف؛ از بدو تولد تا یک سالگی.

ب؛ یک سالگی تا دو سالگی.

 

از بدو تولد تا یک سالگی غذای محوری کودک٬ شیر مادر است.

و اینکه گفته می شود که از بدو تولد به کودکان چیزی ندهید دلیلش این است که٬ سیستم گوارش بچه هنوز کامل شکل نگرفته است. بچه ای که به دنیا می آید روده هایش بسیار نازک است وهیچ پرزی ندارد لذا قدرت جذب ندارد باید یک غذای خالص به او داد که با یک جذب نسبی وارد سیستم بدن او شود. حتی می بینید که روزهای اول غذای او آغوز است و چند ماه اول غیر از شیر مادر به بچه نباید چیزی بدهیم چون ممکن است دستگاه گوارش آسیب ببیند.

 

یکی از دلائل بد غذایی بچه ها این است که مادران به صورت منظم به بچه ها شیر نمی دهند٬ لذا بچه ها دچار بد غذایی می شوند و گاهی ممکن است تا زمان نوجوانی همراهشان باشد.

اگر شیر مادر کافی باشد از هفته ی تقریبا سوم هر سه تا سه ساعت ونیم یکبار باید به کودک شیر دهد. ولذا تعبیر روایت این است که سینه های مادر یکی آب است و یکی نان و این حکایت از این است که بچه باید در هر وعده شیر کامل بخورد ولذا بچه هایی که براساس این فرم غذا بخورند یعنی هر سه تا سه ونیم ساعت یکبار٬ می شود هشت نوبت و این کافی است. مشروط به اینکه شیر کامل باشد و بچه هم کامل بخورد.

 

شیر کامل خوردن کودک به عوامل زیر بستگی دارد:

۱. آرامش مادر(هم روحی و هم جسمی) اینگونه نباشد که بین غذا پختن و درب باز کردن به کودک شیر دهیم.

۲. ارتباط عاطفی مادر با فرزند. شیر دادن در محیط آرام با توجه به فرزند با وضو و گاهی هم با نوازش باشد.

۳. شیر مادر برای کودک از لحاظ طعم و مزه لذت آور باشد. تغذیه بر روی شیر مادر تاثیر می گذارد. 

سعی کنید نگذارید کودکتان را شخص دیگری شیر دهد گاهی این شیر دادن ها حرمت ابدی می آورد. مثلا مادر کودکش را می دهد به مادرش شیر دهد وقتی این مادر بزرگ به این کودک شیر دهد٬ زن به شوهر خودش حرام ابد می شود.

شیخ فضل الله نوری پسرش در پایین دار شروع کرد به دست زدن. پرسیدند چرا اینطور شده؟! گفتند بچه را دادند به ناصبی به او شیر داده.

نتیجه؛ پس باید بستر سازی کنیم تا فرزندمان در دوره های بعدی زندگی برنامه های غذایی مناسبی داشته باشد. اینطور نباشد که هر وقت بچه گریه کرد به او شیر دهند. وقتی غذای کمکی شروع می شود این غذاها باید مکمل شیر مادر باشد نه اینکه مانع از شیر خوردن کودک شود.

 

سال دوم: معمولا بچه ها بعد از ماه سیزدهم باید غذا خور شده باشند. بعد از اینکه بچه غذا خور شد غذای سفره محور است و شیر مادر کمکی است‌.

خیلی مادران بر این مساله دقت ندارند در سال دوم و فکر می کنند شیر مادر محور است.

اگر کودک در این مرحله نصف شب ها گریه کند دلیل آن این است که یا غذایش را کامل نخورده و یا بهانه می گیرد.

در این مرحله غذای سفره در ساعت: ۸صبحانه-۱۳ناهار- ۱۷عصرانه -۲۰ شام. 

و شیر مادر در ساعت: ۶ صبح- ۱۰ صبح- ۱۴ظهر- ۱۹ بعد از ظهر- ۲۲ شب.

ما خیلی از کودکانمان سلامت غذایی ندارند و دلیل آن همین بی نظمی ها است.

کودکی که سال دوم زیاد شیر مادر را می خورد٬ این کودکان چند ویژگی پیدا می کنند. یکی اینکه کم خون می شوند‌. آهن خونشان پایین می آید. و دوم اینکه این بچه ها معمولا بچه های تنبلی می شوند. متاسفانه برخی از مادران سال دوم هنوز شیر خودشان را محور غذای بچه می دانند. در حالی که باید در سال دوم نگاه به شیر مادر غذای کمکی باشد.‌

نظرات  (۲)

۱۵ آبان ۹۵ ، ۱۳:۱۵ محمدرضا سلمانیان‌نژاد
إن شاءالله با رعایت نکات تربتی نسلی مؤمن، باهوش و باعزت به ثمر بشینه
پاسخ:
ان شائ الله
:)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی