تنها نمان

پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله :هر کس دوست دارد خداوند را پاک و پاکیزه دیدار کند، باید ازدواج نماید. وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۸، ح ۲۴۹۱۲

تنها نمان

پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله :هر کس دوست دارد خداوند را پاک و پاکیزه دیدار کند، باید ازدواج نماید. وسائل الشیعه، ج ۲۰، ص ۱۸، ح ۲۴۹۱۲

تنها نمان

پیامبر صلى ‏الله ‏علیه‏ و ‏آله : مَنْ اَحَبَّ اَنْ یَلْقَى اللّه‏َ طاهِرا مُطَهَّرا فَلْیَلقَهُ بِزَوجَةٍ ؛
خانواده گلخانه ای، پر از محبت و احساس، سازندگی، و آینده نگری است. کانون خانواده، محیطی پر از شور و شادی و پیوندی به گذشته و پلی به آینده است و هیچ اجتماعی به اجتماع خانواده نمی رسد. خانواده اجتماع مقدسی است.
با وجود چتر زیبایی چون خانواده (والدین، همسر ، فرزندان ، بردار و خواهر) تنها ماندن چرا.

مرحله چهارم در تربیت فرزند رعایت کردن آداب فرزند دار شدن است.

الف؛ ادعیه و سوره های قرآنی که دراین مورد وارد شده است. مراجعه شود به کتاب ریحانهٔ بهشتی.

 

ب؛ مدیریت نگاه.

انسان حتی محیطی که می خواهد بچه تشکیل شود باید در و دیوارش را هم مدیریت کنیم.

حضرت موسی ع که داماد حضرت شعیب ع بودند٬ از حضرت شعیب تقاضای مزد کردند. حضرت شعیب گفتند که از این به بعد هر گوسفند ابلق (سیاه و سفید) که در گله به دنیا آمد برای تو باشد. چون اصولا این نوع گوسفندان کم است در میان گله. لذا حضرت موسی ع عصای خود را وسط تپه ای نصب کردند و دور این عصا پشم های سیاه و سفید پوشاندند و در هنگام جفت گیری با نگاهی که این گوسفندان به این عصای سیاه و سفید می انداختند٬ بسیاری از گوسفندان ابلق (سیاه و سفید) شدند. لذا نگاه خیلی مهم است. باید توجه کرد.

خیلی از در و دیوار ها٬ عکس حیوان و یا مجسمه است و این خیلی تأثیر دارد و حتی بچه ها بر اساس آنچه که هست تربیت می شوند. مثلا مادر در اتاق کودک عکس ببر زده است!! بعد می گوید؛ نمی دانم چرا درنده خو است..دیدن اثر می گذارد. بر اثر دیدن انسان تربیت می شود.

ج؛ مدیریت کلام.

پرهیز از تکلم در حین انعقاد نطفه. چرا که در روایت است که تکلم حین انعقاد نطفه ممکن است منجر به لال شدن کودک شود. ممکن است تکلم جهش ژنی ایجاد کند و باعث این امر شود.

د؛ مدیریت تفکر.

مردی نزد امیر المومنین ع آمد و گفت یا اباالحسن شما قضاوت کنید٬ من و همسرم این طور سیاه چهره نیستیم ولی فرزندمان سیاه چهره شده است. حضرت فرمودند؛ ای مرد آیا هنگامی که نزد همسرت بودی به زن سیاه چهره ای فکر کردی؟ مرد گفت بله. حضرت فرمود؛ همین فکر تو باعث شد که این بچه اینگونه شود.

حتی ممکن است که نوع تفکر هم جهش ژنی ایجاد کند. نوع تفکر پدر و مادر در حین انعقاد نطفه خیلی مهم است. لذا همیشه تفکرتان در آن لحظه این باشد که خداوند به شما فرزند صالح و شایسته و سالمی عطا کند. این تفکر بهترین نوع تفکر است یعنی خیر دنیا و آخرت با همین است و پدر و مادر فکرشان را جای دیگر نبرند.

گاهی متأسفانه به خاطر گسترش رسانه و ماهواره می بینیم به دلیل دیدن تصاویر غیر اخلاقی و نامناسب زن و مرد ممکن است تفکرشان برود سراغ آن صحنه هایی که دیده اند و این خیلی می تواند آسیب بزند.

ه‍ ؛ انتخاب زمان مناسب برای فرزند دار شدن.

( در این زمینه رجوع کنید به کتاب ریحانهٔ بهشتی) هیچ شکی نیست که زمان مناسب اثر می گذارد. مثلا پدر اسکندر مقدونی یک فرد ستاره شناس بوده بعد به این نتیجه می رسد که در مطالعات علمی٬ فلان سیاره در فلان موقعیت اگر قرار بگیرد٬ (واین در آموزه های دینی خودمان هم هست) اگر آن شب فرزندی تشکیل شود فرزندش دانشمند می شود.

او برای همسرش این این مطلب را بیان می کند که اتفاقا خواهر همسرش هم می شنیده این موضوع را. ( و ظاهرا ۷۰ سال یک بار این سیاره در این موقعیت با زمین قرار می گیرد)

اتفاقا خواهرش دقت می کند و آن شب نطفهٔ بچه ای تشکیل می شود که همین جناب خضر نبی ع است و فرزند این ها می شود اسکندر مقدونی. لذا گاهی توجه به برخی از این نکات تأثیر دارد و این که می گوییم باید برنامه ریزی کرد٬ این طور نیست که اگر این طور نباشد کودک لزوما بد می شود. خوب است که انسان این دقت ها را داشته باشد.

نبی اکرم ص قبل از اینکه وجود مبارک حضرت زهرا س تشکیل شود٬ روزه می گیرند و شب از میوهٔ بهشتی برای حضرت آورده می شود٬ تناول می کنند. معلوم می شود این دقت ها بوده است

 

و؛ رعایت کردن مطالبی مثل اینکه آیا شنبه و یا یک شنبه باشد؟ اول هفته و یا آخر هفته باشد؟ یا چه تاریخی باشد بهتر است؟ که در کتاب ریحانه بهشتی به آن اشاره شده است. انسان باید بهترین انتخاب را در این مسأله داشته باشد. یعنی آنچه که در مسیر شایسته٬ سالم و صالح بودن فرزند است.

درست است که یکی از گزینه ها زیبایی و باهوشی بود ولی لزوماً این برای والدین حُسن نیست. برخی پدر و مادر ها آنقدر به این دقت می کنند که به صالح بودنش دقت نمی کنند. باید دعا کنیم یا خداوند بچهٔ باهوش به شما ندهد و یا اینکه اگر می دهد توانش را هم بدهد. فکر نکنید که بچهٔ باهوش داشتن راحت است‌. الان داریم مادرانی که اینقدر توان تربیتی اش پایین است ولی فرزندش باهوش است.

مثلا می گوییم؛ حواس بچه ات را پرت کن. می گوید؛ نمی شود حواسش را پرت کرد. 

حال بچه باهوش باشد ولی مادر توان تربیتی نداشته باشد ببینید چه می شود!؟

شما می دانید که ضریب هوشی جنایت کارها خیلی بالاست. بزرگ ترین سارقان و خلاف کاران٬ این ها آدم های باهوش اند. باید ضریب هوشی اش بالا باشد که بتواند جنایت کار شود. ولی اگر پایین باشد که فقط یک دزد می شود.

ولی بچه ای که صالح و شایسته باشد٬ حال باهوش و زیبا نباشد..همین کافی است.

نظرات  (۲)

۰۹ آبان ۹۵ ، ۱۶:۲۱ ♥ محجبه ♥
به نظر مرحله چهارم رو جا انداخید :)
۰۹ آبان ۹۵ ، ۱۷:۰۴ عبدالله عاصی
اصلاح شد ممنون از تذکر دقیق شماخواهر حوب

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی